ایرانیان بدون ویزا به چه کشورهایی می‌توانند سفر کنند؟

1402/12/27

سفر و کاوش در سرزمین‌های جدید همواره یکی از جذاب‌ترین تجارب انسانی بوده است، اما یکی از موانع مهم در راه تحقق چنین تجربه‌هایی، فرآیند درخواست ویزا برای ورود به کشورهای مختلف است. برای ایرانیان، مسئله دریافت ویزا می‌تواند یک موضوع پیچیده و طاقت فرسا باشد. خبر خوب این است که برخی کشورها به منظور ترویج گردشگری و تسهیل در مسائل مرتبط با سفرها، نیاز به ویزا برای شهروندان ایران را لغو یا کاهش داده‌اند. به این معنا که سفر به برخی کشورهای بدون ویزا برای ایران ممکن است. دارندگان پاسپورت ایرانی می‌توانند به کشورهای مختلف در سراسر جهان سفر کنند که هر کدام شرایط ویزای مشخصی دارند. در مجموع، 11 مقصد سفر بدون نیاز به ویزا برای دارندگان پاسپورت ایرانی وجود دارد. این مقاله اطلاعات دقیقی را در مورد مقاصد و کشورهای بدون ویزا برای ایران فراهم است، ارائه می‌دهد. برای آشنایی با این کشورها، با ما همراه باشید.

 

ویزا چیست؟

 

ویزا چیست؟

ویزا یک مجوز مشروطی است که به شهروندان یک کشور خارجی اعطا می‌شود و این مجوز به شخص اجازه ورود به آن کشور را می‌دهد، به ویژه اجازه اقامت در آن کشور. ویزاها انواع مختلفی دارند و معمولا محدودیت‌هایی برای مدت اقامت شخص خارجی دارند. این مجوز ورود به کشور خارجی توسط اداره مهاجرت کشور مقصد صادر می‌شود و با توجه به نوع ویزا و شرایط شخص و تائید از طرف سفارت یا مقامات، ویزای مربوطه صادر می‌شود.

اما خوشبختانه، کشورها اجازه ورود به کشورشان را به ایرانیان بدون نیاز به ویزا می‌دهند. این خبر برای گردشگران ایرانی فوق‌العاده است، زیرا این باعث می‌شود که به‌راحتی و بدون دغدغه، به کشورهای مختلف سفر کنند. بنابراین، قبل از برنامه‌ریزی سفر و خرید بلیط هواپیما، بهتر است با کشورهای بدون ویزا برای ایران آشنا شوید تا از این مزیت بهره‌مند شوید.

 

کشورهای بدون ویزا برای ایران کدام‌ها هستند؟

اجازه ورود به هر کشوری وابسته به داشتن پاسپورت است. بر اساس آمار سال 2024، ایرانیان می‌توانند به 50 کشور بدون ویزا سفر کنند. این شامل 11 کشور با ورود رایگان و 39 کشور با نیاز به ویزای فرودگاهی یا الکترونیک می‌شود.

سفارت‌خانه‌ها ممکن است به دلایل مختلفی، مانند نقص در مدارک یا توانایی مالی، درخواست‌های ویزا را رد کنند. در برخی موارد، توافق‌نامه‌ها بین کشورها امکان سفر بدون ویزا را فراهم می‌کنند.

یک نمونه از این توافق‌نامه‌ها، ویزای شینگن است که اعضای اتحادیه اروپا می‌توانند به هر کشور دیگری در این منطقه بدون ویزا سفر کنند.

 

کشورهای بدون ویزا

 

ترکیه

کشور زیبا و توریستی "ترکیه" از جمله کشورهایی است که سال‌ها پیش برای ورود اتباع ایرانی قوانین اخذ "ویزا" را برداشته است. از آن جایی که دریافت "ویزا" نیازمند هزینه، برنامه‌ریزی زمانی، و شرایط و محدودیت‌هایی می‌باشد، ورود به کشور "ترکیه" بدون "ویزا" می‌تواند شرایط را برای سفر به این کشور اروپایی آسان کند. البته نیازمند نبودن به "ویزا" برای ورود به یک کشور دلیل بر اقامت دائم در آن کشور نیست. ورود و خروج به کشور "ترکیه" طبق قوانین آن کشور برای ایرانیان به صورت توریستی 90 روز است. برای سفرهای کاری و اقامت‌های بیش از 90 روز شرایط دیگری وجود دارد.

 

ارمنستان

کشور "ارمنستان" از جمله کشور‌های بدون ویزا برای ایران است. ارمنستان برای ورود و خروج مردم ایران به خاک خود، ویزا را برداشته و امکان ورود به این کشور را به راحتی فراهم می‌کند. افراد می‌توانند با داشتن پاسپورت به صورت زمینی و یا هوایی به مدت 90 روز وارد این کشور شوند.

 

گرجستان

کشور گرجستان از کشورهایی است که ایرانی‌ها نیاز به دریافت ویزا برای ورود به آن ندارند. طبق اعلام کنسولگری، هر ایرانی می‌تواند به مدت 45 روز به عنوان گردشگر وارد این کشور شود. برای اقامت‌های بلندتر و غیر گردشگری، قوانین دیگری وجود دارد که هر سال به روزرسانی می‌شوند.

 

مالی مقصدی بدون ویزا برای ایرانیان

مالزی

مالزی یک کشور مسلمان نشین و پر جاذبه است که جزو کشورهای بدون ویزا برای ایران است. این کشور زیبا با هزینه‌های مناسب و پایین‌تر از دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی شناخته می‌شود. از آنجا که مالزی یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ایرانیان است، در فهرست 10 کشور ارزان و گردشگری سال 2017 نیز قرار گرفت. این کشور امکان اقامت 14 روزه بدون ویزا را برای ایرانیان فراهم کرده است.

 

صربستان

اخیرا شرایط ورود ایرانی‌ها به کشور صربستان با لغو نیاز به ویزا تسهیل شده است. این کشور اروپایی با مناظر طبیعی و تاریخی زیبا از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که برای ایرانیان علاقه‌مند به سفر به خارج از کشور انتخاب خوبی است. ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به ویزا تا 30 روز در این کشور اقامت کنند. پرواز مستقیم از ایران به پایتخت صربستان، بلگراد، سفر به این کشور را آسان‌تر از گذشته کرده است. با وجود کشورهایی که بین ایران و صربستان واقع شده و برای ورود به آن‌ها نیاز به ویزا دارند، سفر به صربستان فقط از طریق هوایی امکان پذیر است.

 

کشورهای بدون ویزا برای ایران در آسیا

کشورهای بدون ویزا برای ایران در اقیانوسیه

کشورهای بدون ویزا برای ایران در کارائیب

کشورهای بدون ویزا برای ایران در قاره آمریکا

ارمنستان ۹۰ روز

ایالات فدرال میکرونزی ۳۰روز

دومینیکا ۲۱ روز

ونزوئلا ۱۵ روز

ترکیه ۹۰ روز

 

هائیتی ۹۰ روز

سورینام 90 روز

گرجستان ۴۵ روز

     

عراق ۳۰روز

     

قزاقستان 14 روز

     

مالزی 14 روز

     

 

 

کشور‌های نیازمند به ویزای فرودگاهی

 

برخی از کشورها به اتباع ایرانی که به منظور گردشگری به کشورشان سفر می‌کنند، به راحتی و پس از ورود به خاک آن‌ها "ویزا" صادر می‌کنند. این نوع ویزا که بسیار ساده است و نیازی به گرفتن وقت قبلی یا مراجعه به سفارت ندارد، به آن "ویزای فرودگاهی" نیز گفته می‌شود. در ادامه، کشورهایی که می‌توان پس از ورود به آن‌ها ویزا دریافت کرد را معرفی خواهیم کرد.

 

کشورهای آسیایی بدون ویزا برای ایرانیان

 

لبنان

لبنان یکی از کشورهای زیبا و دارای آب و هوای خوب است که برای سفر به آن نیازی به درخواست ویزا از سفارت ندارید. پس از رزرو هتل و خرید بلیط و ورود به این کشور، در فرودگاه مقصد مبلغی پول به عنوان ویزای توریستی از شما دریافت شده و ویزای شما با یک مهر در پاسپورت شما صادر می‌شود. برای ایرانیان، لبنان ویزای توریستی به مدت 30 روز را صادر می کند و می توانید در صورت نیاز آن را تا دو ماه تمدید کنید.

 

سوریه

کشور "سوریه" نیز برای مسافران ایرانی شرایط اخذ "ویزا" را بسیار ساده و بدون مشکل کرده است. سال‌ها مسافران و زائران ایرانی به این کشور جذب شده‌اند. اما اخیراً به دلیل مسائل امنیتی و سیاسی، تعداد مسافران و زائران ایرانی کاهش یافته است. مدت اقامت توریستی در این کشور برای ایرانیان که ویزای فرودگاهی دارند، 90 روز است.

 

تاجیکستان

کشور "تاجیکستان" یکی از کشورهای زیبا، با زبان مشابه، و فرهنگی نزدیک به مردم ایران است که جذابیت زیادی برای گردشگران ایرانی دارد. این کشور برای راحتی مسافران ایرانی شرایط اخذ ویزا را بسیار ساده کرده و گرفتن ویزا پس از ورود به فرودگاه شهر "دوشنبه" امکان پذیر است. برای گردشگران ایرانی، ویزا به مدت 45 روز از طریق فرودگاه "دوشنبه" صادر می‌شود.

 

جمهوری آذربایجان

کشور "آذربایجان" به تازگی ویزای خود را برای ایرانیان از حالت الکترونیکی به "ویزای فرودگاهی" تغییر داده است. "جمهوری آذربایجان" به ویژه شهر "باکو" از کشورهای پر گردشگر و حاشیه‌ای دریای خزر می‌باشد. اجازه ورود ایرانیان به این کشور از طریق "ویزای فرودگاهی" به مدت 30 روز می‌باشد.

 

ویزای فرودگاهی کشورهای آفریقا

ویزای فرودگاهی کشورهای آسیا

ویزای فرودگاهی کشورهای اقیانوسیه

ویزای فرودگاهی کشورهای آمریکا

جمهوری بنین ۸ روز

جمهوری آذربایجان ۳۰ روز

پالائو ۳۰ روز

بولیوی ۳۰ روز

اوگاندا

عمان ۳۰ روز

ساموآ ۶۰ روز

سورینام ۳۰ روز

ماداگاسکار ۹۰ روز

قطر ۳۰ روز

تووالو ۳۰ روز

توگو ۳۰ روز

کیپ ورد ۹۰ روز

سری‌لانکا ۳۰ روز

   

موریتانی

لبنان ۳۰ روز

   

مجمع‌الجزایر قُمُر

مالدیو ۳۰ روز

   

کنیا ۹۰ روز

لائوس ۳۰ روز

   

موزامبیک ۳۰ روز

کامبوج ۳۰ روز

   

رواندا ۳۰ روز

جزیره تیمور ۳۰ روز

   

تانزانیا ۹۰ روز

     

زیمباوه

     

سومالی

     

سیشل ۹۰ روز

     

توگو ۷ روز

     

گینه بیسائو ۹۰ روز

     

 

 

کشورهای با ویزای الکترونیک برای ایرانی ها

 

کشورهایی با ویزای الکترونیک برای ایرانیان

ویزای الکترونیک (e-visa) یک روش آنلاین برای صدور ویزا است که به منظور جلوگیری از ازدحام در سفارت‌خانه‌ها و اتلاف وقت ایجاد شده است. در این روش، کلیه اطلاعات متقاضی از شماره گذرنامه جمع‌آوری می‌شود و هیچ مهر یا برچسبی در پاسپورت درج نمی‌شود. با تماس با مشاوران ما، می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد شرایط اخذ ویزای الکترونیک برای کشورهای مختلف مانند سریلانکا و قطر دریافت کنید.

در جدول زیر کشورهای بدون ویزا برای ایران (ویزای الکترونیک) را مشاهده می‌کنید.

 

 کامبوج ۳۰ روز

جمهوری آذربایجان ۳۰ روز

جمهوری بنین ۳۰ روز

اتیوپی

ساحل عاج

جیبوتی

کنیا ۳ماه

گابن

هند

نیجریه

قرقیزستان

لسوتو

رواندا ۳۰ روز

عمان ۳۰ روز

قطر

سری‌لانکا ۳۰ روز

سنت کیتس و نویس

سائوتومه و پرنسیپ

زامبیا

تاجیکستان ۴۵ روز

اوگاندا

 

مزایای سفر بدون ویزا

در ادامه به برخی از مزایای کلیدی سفر بدون ویزا برای ایرانیان می‌پردازیم.

  • راحتی و انعطاف‌پذیری: یکی از مزایای اصلی کشورهای بدون ویزا، راحتی آن‌هاست. دارندگان گذرنامه ایرانی می توانند بدون نیاز به درخواست ویزا از قبل به این کشورها سفر کنند و در بدو ورود می‌توانند ویزا دریافت کنند. این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود مسافران بتوانند بلیط‌های لحظه آخری تهیه نمایند و از تخفیف‌های سفر استفاده کنند.
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: درخواست برای ویزا می‌تواند یک فرآیند طولانی و پرهزینه باشد. سفر بدون ویزا باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای دارندگان پاسپورت ایرانی می‌شود، زیرا آن‌ها مجبور نیستند قبل از عزیمت مراحل درخواست ویزا را طی کنند. همچنین سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایران مقرون به صرفه است زیرا نیاز به پرداخت هیچ هزینه اضافی برای دریافت ویزا ندارند.
  • فرصت‌های سفر خود به خود: سفر بدون ویزا برای ایرانیان این امکان را فراهم می‌کند که در برنامه‌های سفر خود خودجوش‌تر عمل کنند. کشورهای بدون ویزا برای ایران، مسافران می‌توانند در لحظه آخر تصمیم بگیرند تا مقاصد جدید را کشف کنند.
  • کاغذبازی کمتر: سفر بدون ویزا به معنای کاغذبازی کمتر و الزامات کمتری است. این امر باعث می‌شود برنامه‌ریزی سفر، آسان‌تر و استرس کمتری داشته باشد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که زمان پردازش ویزا، هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز بر اساس ملیت مسافر و کشور مقصد متفاوت است. برای دریافت ویزا، عموماً مسافران باید به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد در کشور مبدا یا کشور محل اقامت خود مراجعه کنند و مدارک مورد نیاز مانند گذرنامه، عکس‌ها، برنامه سفر، اثبات تمکن مالی و سایر اطلاعات مربوطه را ارائه دهند. مهم است که قبل از برنامه ریزی سفر، شرایط خاص ویزای کشور مقصد خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مدارک و مجوزهای مناسب برای سفر خود را دارید.

 

سخن پایانی

 

به طور خلاصه می‌توان گفت که کشورهای بدون ویزا برای ایران کمی محدود است. ایرانیان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به کشورهای ارمنستان، عراق، دومینیکا، اکوادور، گرجستان، هائیتی، مالزی، میکرونزی، نیوئه، عمان، پاکستان، قطر، سری لانکا، سورینام، ترکیه و ونزوئلا سفر کنند. اما باید توجه داشت که شرایط و الزامات ورود به کشورها ممکن است تغییر کند، بنابراین پیش از سفر، بهتر است شرایط و محدودیت‌های موقتی که ممکن است وجود داشته باشد را بررسی کنید.

 

 

سؤالات متداول

 

 کشورهای بدون ویزا برای ایران چه تعدادی هستند؟

در حال حاضر سفر بدون ویزا برای ایرانیان فقط به ۱۱ کشور دنیا از جمله ترکیه، عراق، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، میکرونزی، دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا و جمهوری سورینام مجاز است.

 

آیا ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به کشور قطر سفر کنند؟

خیر، برای سفر به کشور قطر ایرانی‌ها باید حتماً در فرودگاه ویزای الکترونیکی دریافت کنند تا اجازه ورود به خاک قطر به آن‌ها داده شود.

 

کشورهای با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان کدام است؟

کامبوج، لبنان، ویتنام، مالدیو، قطر، آذربایجان و عمان جز ۴۱ کشوری هستند که به اتباع ایرانی ویزا فرودگاهی یا الکترونیکی می‌دهند.

 





1402/12/27

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن