آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است؟

1403/01/07

اگر قصد سفر به ارمنستان دارید، داشتن اطلاعات کامل و جامع درباره همه جوانب، به شما کمک زیادی می‌کند. یکی از سوالاتی که برای توریست‌ها پیش می‌آید این است که آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است یا خیر؟ ایرانی‌ها برای تور ارمنستان به ویزای این کشور نیاز دارند یا خیر؟ در این مقاله، همراه آژانس مسافرتی آرمه سیر آریا باشید تا به تمامی سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

 

معرفی کشور ارمنستان

ارمنستان کجاست؟ باید اشاره کنیم که ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران محسوب می‌شود. این کشور از سمت جنوب با ایران مرز مشترک دارد و به همین دلیل سفر به آن به صورت زمینی نیز امکان‌پذیر خواهد بود. کشور ارمنستان از غرب با ترکیه، از شرق با آذربایجان و از شمال با گرجستان همسایه است.

ارمنستان حدود ۳٬۰۱۸٬۸۵۴ نفر جمعیت دارد و جزو اولین کشورهایی است که در سده ۴ میلادی، مسیحیت را به عنوان دین رسمی پذیرفت. بعد از ایروان، گیومری و وانادزور بزرگترین شهرهای جمهوری ارمنستان محسوب می‌شوند. اگر قصد سفر به این کشور را با تورهای خارجی دارید، بهتر است با شرایط ورود به آن و این سوال که آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است یا خیر آشنا باشید.

 

معرفی کشور ارمنستان

 

چگونه به ارمنستان سفر کنیم؟

برای تور ارمنستان ۲ راه پیش رو دارید، یک این که سفر زمینی را انتخاب کنید. برای این کار باید خودتان را از تهران یا هر شهری که هستید به تبریز برسانید. فاصله زمینی بین تهران تا تبریز چیزی حدود ۷ ساعت است که می‌توانید این مسیر را به صورت هوایی و در کمتر از ۱ ساعت سپری کنید.

بعد از رسیدن به تبریز، از طریق جلفا به مرز نوردوز بروید و از آنجا وارد خاک ارمنستان شوید. طبیعی است که اگر گزینه سفر زمینی را انتخاب کرده باشید، باید به فکر معطلی‌هایی که در بین راه دارید هم باشید. توقف برای ایست بازرسی و کنترل پاسپورت، مسیر طولانی و البته شرایط آب و هوایی می‌تواند از معایب تور ارمنستان به صورت زمینی باشد.

اما اگر هزینه سفر به ارمنستان اهمیت چندانی برای شما ندارد، ما سفر هوایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته در اینجا لازم است اشاره کنیم که در صورت سفر زمینی، می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی مسیر نیز لذت ببرید.

 

آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است؟

آیا برای سفر به ارمنستان نیاز به ویزا است؟ این یکی از سوالات پرتکرار مسافران ایرانی است که قصد دارند با تورهای خارجی به این کشور زیبا را بروند. ارمنستان که یکی از کشورهای همسایه ایران است، با تاریخی بسیار غنی و مناظر طبیعی دیدنی، یکی از مقاصد محبوب برای گردشگری به شمار می‌آید. به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، اشتراک فرهنگی و ارزان بودن خدمات، تور ارمنستان برای ایرانیان یک گزینه بسیار جذاب است. اما برای ورود به این کشور آیا باید ویزا دریافت کرد؟

برای سفر به کشور ارمنستان ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد، از جمله گردش و تفریح، اقامت، سفر کاری، شرکت در سمینارها و نشست‌های علمی و دیدار با آشنایان. مسافران باید به شرایط مختلفی برای دریافت ویزای ارمنستان بستگی به دلیل سفر و مدت اقامتشان داشته باشد. در ادامه به شرایط دریافت ویزای ارمنستان برای اتباع ایرانی توضیح خواهیم داد.

برای دریافت ویزای هر کشور، ابتدا باید هدف از سفر مشخص شود. اگرچه کشور ارمنستان شرایط صدور ویزا را برای متقاضیان آسان کرده است، اما هر شخص باید بر اساس نوع سفر خود اقدام به اخذ ویزا نماید. بنابراین، مهم است که مسافران با انواع ویزاهای ارمنستان آشنا شوند و بسته به نیاز خود، مدارک مورد نیاز را آماده کرده و برای اخذ ویزا اقدام نمایند.

 

انواع ویزاهای کشور ارمنستان

حال بیایید به این پرسش که آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است پاسخ دهیم. همانطور که قبلا گفتیم، برای سفرهای گردشی و تفریحی به ارمنستان، نیاز به اخذ ویزا نیست. اما اگر سفر به عنوان یک کارمند یا دانشجو یا سرمایه‌گذار باشد، باید برای دریافت ویزا، فرم درخواست ویزا را پرکرده و همراه با اصل پاسپورت، یک قطعه عکس و یک نسخه از صفحه اصلی پاسپورت به سفارت ارمنستان مراجعه کنید.

 

ویزای توریستی ارمنستان

برای افرادی که به ارمنستان به منظور گردش و تفریح سفر می‌کنند، ویزای توریستی صادر می‌شود. خبر خوب این است که شهروندان کشورهای ایران و ارمنستان برای ورود به کشور یکدیگر نیاز به اخذ ویزا ندارند و ویزای توریستی ارمنستان برای ایرانیان محدودیتی ندارد.

با توجه به توافق‌نامه‌ای که خرداد ماه سال ۱۳۹۵ میان دو کشور ارمنستان و ایران به هدف توسعه گردشگری هر دو کشور، بهبود روابط اجتماعی و سیاسی و همچنین تسهیل رفت و آمد گردشگران میان این دو کشور منعقد شد، شهروندان ایرانی و ارمنی بدون اخذ ویزا می‌توانند در هر دوره ۶ ماهه، به مدت حداکثر ۹۰ روز در کشور مقصد اقامت داشته باشند. به این صورت که یک گردشگر ایرانی پس از اتمام ۹۰ روز اقامتش در ارمنستان، باید حداقل به مدت ۹۰ روز یا ۳ ماه خارج از کشور ارمنستان بماند و پس از آن مجاز به ورود مجدد به ارمنستان می‌باشد.

 

ویزای تحصیلی ارمنستان

جهت تحصیل در ارمنستان، شما باید ابتدا از یک دانشگاه در این کشور پذیرش دریافت کنید. سپس برای دریافت ویزای تحصیلی خود، مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و از طریق سفارت ارمنستان در ایران اقدام نمایید. ارمنستان در سال‌های اخیر تلاش دارد با بهبود سطوح علمی و تحصیلاتی مراکز آموزشی خود، دانشجویان کشورهای مختلف را جذب کند.

انواع ویزاهای کشور ارمنستان

 

ویزای دیپلماتیک و دولتی ارمنستان

اشخاصی که به وظیفه اجرای وظایف مربوط به سفارت، پاسپورت کشور و یا نمایندگی‌های دیپلماتیک فعالیت می‌کنند، مجاز به درخواست ویزای دولتی یا دیپلماتیک هستند.

 

ویزای ترانزیت ارمنستان

این نوع ویزا برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد دارند از کشور ارمنستان به عنوان کشور واسطه برای رسیدن به مقصد نهایی‌شان استفاده کنند. مدت اعتبار این نوع ویزا معمولا ۳ الی ۴ روز است. امکان عبور از این کشور به روش‌های زمینی یا هوایی وجود دارد. به عنوان یک مثال، افرادی که قصد دارند به کشور گرجستان سفر کنند، می‌توانند در طول مسافت خود یک یا دو شب را در ارمنستان سپری کنند.

 

ویزای کاری ارمنستان

با توجه به پیشرفت‌های اخیر وضعیت اقتصادی مثبت کشور ارمنستان، تعداد زیادی از افراد به این کشور برای کار و سرمایه‌گذاری جذب شده‌اند. اگر شما نیز به دنبال فرصت‌های شغلی در ارمنستان هستید، باید مراحل درخواست ویزای کاری را دنبال کنید.

 

مدارک لازم برای ویزای ارمنستان و تورهای خارجی

  1. پاسپورت معتبر (حتی شش ماه پس از ورود به کشور، پاسپورت شما همچنان باید معتبر باشد)
  2. یک فرم درخواست برای ویزای ارمنستان که شما به طور کامل تمام اطلاعات مربوطه آن را پر کرده‌اید
  3. یک عکس پاسپورت که اخیراً گرفته شده است
  4. برنامه سفر، مانند بلیط پرواز رفت و برگشت
  5. قرارداد اجاره مسکن، دعوت نامه، یا رزرو هتل (به اثبات اقامت شما در جمهوری ارمنستان کمک می‌کند)
  6. دعوت‌نامه‌ای از طرف حامی شما در جمهوری ارمنستان
  7. مدارک پرداخت هزینه درخواست ویزای ارمنستان

توجه داشته باشید که هیئت دیپلماتیک ارمنستان ممکن است از شما بخواهد که اسناد دیگری نیز، بسته به هدف شما از سفر ارائه دهید.

مدارک لازم برای ویزای ارمنستان و تورهای خارجی

 

هزینه سفر به ارمنستان چقدر است؟

این یک سوال کلی است و نمی‌توان پاسخ دقیقی به آن داد، زیرا همه چیز به شما و سبک سفرتان بستگی دارد. این که بخواهید اقتصادی سفر کنید یا یک ماجراجویی تجملاتی در پیش داشته باشید. اما به طور کلی هزینه‌های سفر به ارمنستان شامل چند مورد است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هزینه خرید بلیط هواپیما
  • هزینه رزرو هتل و اقامتگاه
  • هزینه عوارض خروج از کشور
  • هزینه بازدید از جاذبه‌های گردشگری برای پرداخت ورودی‌ها
  • هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
  • هزینه راهنمای محلی (درصورت نیاز)
  • هزینه غذا و خرید خوراکی
  • هزینه خریدهای شخصی و خرید سوغاتی و غیره.

هر یکی از این مواردی که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، بسته به سبک سفر شما، هزینه‌های متفاوتی برای شما به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن باید مقداری وجه نقد نیز با خود به همراه داشته باشید که بهتر است از قبل در ایران پول مورد نیاز خود را تبدیل کنید و یا در فرودگاه ایروان به یک صرافی مراجعه کنید.

 

قوانین ویژه کشور ارمنستان

اصولا، ارمنستان یکی از کشورهای بسیار امن دنیا است و نرخ جرم‌وجنایت در آن بسیار پایین است. بنابراین، نگرانی در مورد امنیت خود و همراهانتان نداشته باشید. سفر به ارمنستان یکی از سفرهای بسیار امن است که ممکن است تاکنون تجربه کرده‌اید.

در این کشور، قوانین خاصی برای حفظ آرامش و امنیت شهروندان تعیین شده است که هر گردشگر نیز باید آن‌ها را رعایت کند. حمل هر نوع داروی حاوی کدئین به کشور ارمنستان ممنوع است. اگر نیاز به مصرف داروهای خاصی دارید، حتما باید تاییدیه نسخه پزشکی خود را از وزارت امور خارجه ایران و سفارت ارمنستان در تهران دریافت کنید. در زمان عبور از خیابان‌ها، باید از محل خط‌های عابرپیاده و زیرگذرها استفاده کرد. عبور از وسط خیابان به مثابه نقض قوانین شهروندی است و در صورت تخلف، پلیس با شخص متخلف برخورد خواهد کرد. بهتر است درباره مسائل سیاسی ارمنستان با کسی صحبت نکنید. موضوعاتی مانند قره‌باغ و روابط ارمنستان با آذربایجان به عنوان موضوعات حساس شناخته می‌شوند و باید احترام ویژه‌ای به آن‌ها داشت. قوانین مربوط به کلیساها را رعایت کنید و از انجام اموری مانند بلند حرف زدن یا شوخی با نمادهای مذهبی خودداری کنید. خوانندگی و ایجاد سروصدا در خیابان‌ها در ساعات پایانی شب ممنوع است و برای احترام به آرامش مردم، باید از مکان‌های مخصوص استفاده کرد. بهتر است قبل از ورود به جاهای دیدنی ارمنستان، تابلو‌های قوانین را مطالعه کرده و آن‌ها را رعایت کنید.

 

سخن آخر

سفر به ارمنستان می‌تواند یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین تجربه‌های سفر برون‌مرزی باشد. قدم زدن در سرزمینی که بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود. منطقه‌ای که زمانی جزئی از راه ابریشم بوده و تاریخی شگفت‌انگیز را پشت سر نهاده است. در این مطلب به این سوال پرداختیم که آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است یا خیر. سفر توریستی و تورهای ارمنستان نیازی به ویزا ندارند، اما اگر دلیلی دیگر برای ورود به این کشور دارید، شاید لازم باشد ویزا داشته باشید.

 

 

 

سوالات متداول

1. آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است یا خیر؟

ایرانیان برای ورود به ارمنستان نیازی به ویزای ارمنستان ندارند.

2. مدت اقامت در ارمنستان بدون ویزا برای ایرانیان چند روز است؟

ایرانی‌ها می‌توانند ۹۰ روز بدون ویزا در این کشور اقامت کنند. 

3. قیمت ویزای ارمنستان چقدر است؟

به دلیل اینکه سفر به ارمنستان بدون ویزا برای ایرانیان امکان‌پذیر است، قیمت ویزای ارمنستان در هزینه سفر آن‌ها تاثیری ندارد.





1403/01/07

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن