راهنمای جامع سفر به ارمنستان ایروان

1403/01/07

کشور ارمنستان یکی از همسایگان شمالی کشورمان است که در چند سال اخیر محبوبیت ویژه‌ای نزد گردشگران ایرانی پیدا کرده‌است، به طوری که همواره به عنوان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان در تورهای خارجی و سفر به کشورهای آسیایی شناخته می‌شود. دلایل اصلی این محبوبیت را می‌توان مقرون به صرفه بودن هزینه‌های سفر به این کشور نسبت به دیگر مقاصد گردشگری، عدم نیاز به گرفتن ویزا برای ورود ایرانی‌ها، تنوع جاذبه‌های توریستی و زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی آن دانست.

ارمنستان با دارا بودن ارتفاعات کوهستانی دلفریب و رودهای پر آب خود به کشور کوهستان‌ها و دریاچه‌ها شهرت دارد، تماشایی‌ترین دهکده‌های توریستی و قدیمی‌ترین کلیساهای دنیا را در خود جای داده‌است. اگر تاکنون تجربه سفر به این کشور را نداشته‌اید باید بگوییم که یکی از بی‌نظیرترین مقاصد سفر را از دست داده‌اید.

اما برای یک گردشگر علاقه‌مند به سفر و ماجراجویی، هیچ وقت زمان برای دستیابی به تجربیات جدید و سفر به مقاصد ناشناخته دیر نیست. فقط کافی است تا انتهای این مقاله با آژانس مسافرتی آرمه سیر آریا همراه شوید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز برای سفر به این کشور را برای شما فراهم کنیم، سپس با خیالی آسوده می‌توانید به رزرو بلیط هواپیما ایروان اقدام و خود را به سفری فراموش‌نشدنی به این کشور پر از جذابیت‌های دیدنی دعوت کنید.

 

ارمنستان کجاست؟

کشور ارمنستان در ناحیه قفقاز جنوبی واقع شده و دارای مساحتی حدود ۲۹۸۰۰ کیلومتر مربع است. این کشور بین دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد و به عنوان دروازه‌ای بین آسیا و اروپا شناخته می‌شود. در گذشته، ارمنستان جزء کشور پهناور ایران بود و پس از جدایی از آن، جمهوری ارمنستان تشکیل شد. امروزه، ارمنستان مرزهایش را با ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان دارد. به عبارت دیگر، این کشور از سمت غرب با ترکیه، از سمت شرق با آذربایجان و از ناحیه شمال با گرجستان همسایه است.

 

تاریخچه مختصری از ایروان ارمنستان

در راهنمای سفر به ایروان ارمنستان، بهتر است اطلاعات تاریخی این شهر را بیشتر بشناسید. ایروان که نخستین شواهد تاریخی آن در سال 607 میلادی ثبت شده، تاریخچه سکونت در این منطقه به هزاره‌های سوم و ششم پیش از میلاد برمی‌گردد. این شهر در طول تاریخ تحت سلطنت‌های مختلفی قرار گرفته است، از جمله رومیان باستان، پارت‌ها، اعراب، مغول‌ها، ترک‌ها، ایرانیان، گرجستانی‌ها و روس‌ها. ایروان در سال 1582 تحت حکومت ترک‌ها، در سال 1604 به دست ایرانیان و در سال 1827 توسط روس‌ها اشغال شد. در سال 1920، ایروان به عنوان پایتخت جمهوری ارمنستان مستقل تصویب شد.

 

آب و هوا و بهترین فصل تور ارمنستان

بهترین زمان برای سفر به ایروان از آخرین روزهای فروردین تا نخستین روزهای تابستان و از اواسط آوریل تا اوایل ژوئن است. همچنین، ماه‌های پایانی تابستان تا اوایل مهر نیز زمان خوبی برای سفر به ایروان محسوب می‌شود.

متوسط دمای هوا در این زمان‌ها حدود ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از صفر است و در شب‌ها تا ۶ درجه کاهش می‌یابد. در فصل بهار، از ماه‌های مارس تا مه، شرایط مناسبی برای سفر به ایروان وجود دارد و بسیاری از گردشگران این زمان را برای سفر به ایروان انتخاب می‌کنند. همچنین، در راهنمای سفر به ارمنستان ایروان باید بگوییم برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی ارمنستان در نزدیکی ایروان، بهتر است در فصل بهار به این کشور سفر کنید.

 

آب و هوا و بهترین فصل تور ارمنستان

 

چگونه به ارمنستان برویم؟

با توجه به قرارگیری کشور ارمنستان در همسایگی شمال غربی ایران، راه‌های متفاوتی برای سفر به این کشور پیش روی شما قرار دارد. با توجه به موقعیت، سلیقه و بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را برای سفر به ایروان و تور ارمنستان انتخاب کنید. در این بخش ما راه‌های متفاوتی برای سفر به کشور ارمنستان و شهر ایروان را به شما معرفی می‌کنیم.

 

· راهنمای سفر به ایروان ارمنستان به صورت هوایی

مدت زمان پرواز تهران به ایروان در حدود یک ساعت و نیم است و با وارد کردن تاریخ و تعداد بلیط مورد نظر خود می‌توانید پرواز شرکت‌های مختلف هواپیمایی را در سایت‌ ما بررسی کنید. قیمت پروازها و کلاس‌های متنوع پروازی نیز به‌صورت یک‌جا برای شما به نمایش در می‌آیند و امکان مقایسه آن‌ها را خواهید داشت. به این ترتیب با مقایسه پروازهای مختلف و در نظرگیری شرایط خود، بهترین بلیط هواپیما را تهیه کنید.

 

· سفر زمینی به ارمنستان ایروان به‌ صورت زمینی

برای سفر زمینی به ایروان می‌توانید از طریق مراجعه به پایانه‌های غرب و بیهقی، بلیط اتوبوس برای ایروان خریداری کنید. البته برای تهیه بلیط اتوبوس ایروان امکان خرید به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. اتوبوس‌های پایانه بیهقی به‌صورت یک روز در میان به‌سمت ارمنستان حرکت می‌کنند و زمان حرکت آن‌ها در حدود ساعت ۱۲ ظهر است. ساعت و نحوه سرویس‌دهی شرکت‌های اتوبوسرانی به مقاصد خارج از ایران در طول سال تغییرات زیادی دارند و به همین دلیل بهتر است بلیط به مقصد شهرهای خارجی را به‌صورت حضوری تهیه کنید یا پیش از اقدام به پرداخت اینترنتی هزینه بلیط، به‌صورت تلفنی شرایط سفر را از پایانه و شرکت مورد نظر خود استعلام کنید.

 

سفر زمینی به ارمنستان ایروان به‌ صورت زمینی

 

یکی از راه‌های سفر زمینی به ایروان استفاده از خودروی شخصی است. برای این کار نخست باید از سلامت کامل وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید، سپس با مراجعه به کانون جهانگردی در خیابان خرمشهر تهران اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی و مدارک کاپوتاژ ماشین کنید.

برای دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین و گواهینامه بین‌المللی در سفر با خودروی شخصی به ایروان، از یک ماه زودتر اقدام کنید تا زمان کافی برای تکمیل مدارک داشته باشید

به خاطر داشته باشید برای دریافت مدارک حداقل یک ماه پیش از سفر اقدام کنید تا مشکلی به‌لحاظ تداخل زمانی برای شما پیش نیاید. اگر مدارک مورد نظر را در اختیار دارید نیز دقت کنید که در زمان سفر باید بیش از یک ماه از تاریخ انقضای این مدارک باقی مانده باشد. گواهینامه‌های بین‌المللی یک و سه ساله هستند و دریافت آن‌ها در حدود ۱۲۰ و ۳۷۰ هزار تومان هزینه دارد. مدارک مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی به ایروان شامل گواهینامه بین‌المللی، کارت بین‌المللی خودرو، بیمه کارت سبز خودرو و پلاک ترانزیت می‌شود.

 

هزینه‌های سفر به ارمنستان

در راهنمای سفر به ارمنستان ایروان باید بگوییم که در تبدیل واحد پولی ارمنستان، یعنی درام، به ریال نسبت به واحدهای پولی بسیاری از کشورها، شاهد کاهش قدرت پول کمتری هستیم و این کشور نیز از لحاظ جغرافیایی، در نزدیکی بسیاری از مقاصد گردشگری ایران واقع شده است. این امر باعث کاهش هزینه‌های سفرهای هوایی ما می‌شود. همچنین، ایرانیان برای سفر به ارمنستان نیازی به گرفتن ویزا ندارند که این امر نیز باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود. علاوه بر این، از آنجا که اتوبوس‌های زمینی به عنوان یک گزینه ارزان‌تر برای سفر به این کشور محسوب می‌شوند، می‌توان به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین امکانات سفر به ارمنستان اشاره کرد. با توجه به این موارد، می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌های سفر به ارمنستان نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه کمتر است و به عنوان یکی از مقصدهای اقتصادی‌تر برای ایرانیان تلقی می‌شود.

 

قیمت تور ایروان

برای سفر به ایروان تورهای زمینی و هوایی مختلف وجود دارند. قیمت تور زمینی ایروان در تابستان سال ۱۴۰۲ از حدود چهار میلیون تومان آغاز می‌شود و با توجه به هتل‌های مختلف افزایش می‌یابد.

تور هوایی ایروان نیز بسته به‌مدت زمان اقامت در هتل، نام هتل و پرواز مورد نظر تغییر می‌کند. قیمت تور هوایی ایروان نیز در تابستان سال ۱۴۰۲ از قیمت پایه در حدد ۶ میلیون تومان آغاز می‌شود و با توجه به امکانات و شرایط تور افزایش می‌یابد. امکان تغییر اتاق در هتل یا انتخاب کلاس پروازی در بسیاری از تورها وجود دارد.

 

مکان‌های دیدنی و گردشگری ارمنستان

 

مکان‌های دیدنی و گردشگری ارمنستان

در این بخش از راهنمای سفر به ایروان ارمنستان می‌خواهیم شما را با اماکن گردشگری این کشور آشنا کنیم.

· میدان جمهوری

میدان جمهوری در مرکز شهر ایروان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این شهر است و به عنوان مرکز تجمع گردشگران معروف است. طراحی این میدان توسط معمار برجسته الکساندر تامانیان صورت گرفته و اطراف آن ساختمان‌های دولتی اهمیت زیادی دارند، مانند ساختمان هیئت دولت، ساختمان وزارت امور خارجه و ساختمان پست مرکزی. همچنین، موزه تاریخ ملی و هتل زنجیره‌ای ماریوت نیز در این محوطه واقع شده‌اند. آب‌نماهای رنگارنگ در این میدان جذابیت بیشتری به آن اضافه کرده و بازدیدکنندگان را برای عکاسی و گردشگری وادار به بازدید می‌کنند.

· قلعه اربونی

قلعه اربونی یک بنای تاریخی است که اکنون به یک موزه تبدیل شده است. تمامی بخش‌های بازسازی شده این قلعه واقع در دامنه‌های تپه‌ای شهر ایروان به عنوان یک موزه علمی و فرهنگی برای نمایش اشیاء باستانی و کشف‌شده از این منطقه به کار گرفته می‌شود. بازدید از این موزه و قلعه تاریخی از تاریخچه ارمنستان و نخستین سکونتگاه‌های قدیمی این سرزمین به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

 

راهنمای سفر به ایروان ارمنستان

 

· ساختمان خانه اپرا

ساختمان خانه اپرا در شهر ایروان یکی از ۱۰ سالن اپرای برجسته در جهان است که با معماری زیبا گردشگران را به خود جذب می‌کند. این ساختمان شامل سالن‌های ارکستر سمفونی ارمنستان و باله و اپرا است. طراحی این بنا توسط الکساندر تامانیان، معمار معروف ارمنستان، صورت گرفته و در سال ۱۹۳۱ تحت نظارت او انجام شد. ساختمان اپرا یکی از جاذبه‌های پرطرفدار ایروان است و به میدان جمهوری متصل می‌شود. این میدان نیز یکی از مکان‌های محبوب گردشگری در ایروان محسوب می‌شود.

· کاسکاد

کاسکاد معماری شهری از دوران پس از استقلال ارمنستان باقی‌مانده است و به پارک پیروزی در شمال شهر متصل می‌شود. این ساختمان دارای ۷۵۰ پله است و به نام "هزار پله" شناخته می‌شود. در این مسیر، آثار هنرمندان مجسمه‌ساز ارمنی زیبا گذاشته شده‌اند که دیدن آن‌ها نیز لذت بخش است. در بالای کاسکاد، یک بنای تاریخی برای یادبود پنجاهمین سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان در جنگ جهانی دوم وجود دارد. بازدید از این منطقه، برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر، تجربه جذابی خواهد بود.

· معبد گارنی

معبد گارنی در نزدیکی رودخانه‌ای به همین نام و در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان واقع شده است. این منطقه از بهترین مکان‌های گردشگری نزدیک به شهر ایروان است و در طول سال‌ها محل تفرج و استراحت حاکمان ارمنستان بوده است. تاریخ این معبد به قرن اول میلادی بازمی‌گردد و پس از پذیرش دین مسیحیت در ارمنستان، کلیسایی در کنار این معبد بنا شد که امروزه ویران شده است. روی یک تخته سنگ در معبد کتیبه‌ای به زبان یونانی وجود دارد که شناسنامه تاریخی این بنا را نشان می‌دهد.

 

معبد گارنی ایروان

 

· دریاچه‌ی سوان

سوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا از نظر ارتفاع نسبت به سطح دریا است. به همین دلیل، آوردن نامش در این راهنمای سفر به ایروان ارمنستان بسیار مهم است. این دریاچه از آب روانه شده از رودخانه‌ها و چشمه‌های اطراف خود تغذیه می‌شود. در شمال دریاچه سوان، رشته کوه Geghama قرار دارد که نام آن از یکی از نسل‌های قوم ارمنی اقتباس شده است و حتی در گذشته، دریاچه سوان نیز به این نام شناخته می‌شد.

در تور ارمنستان، حتما بازدید از این مکان‌ها را در نظر داشته باشید.

 

غذاهای معروف ارمنستان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به کشورهای خارجی، آشنایی با غذاهای خاص یک کشور است. این غذاها نه تنها نمادی از تاریخ و فرهنگ آن کشور هستند بلکه طعم و سیاق تازه و خلاقانه‌ای دارند که ممکن است ‌کسی که برای اولین بار آن‌ها را می‌چشد، به وجد بیاورد. طعم لذت بخش این غذاها بخشی از خاطرات سفر به آن کشور می‌شود. در ارمنستان نیز علاوه بر غذاهای بین‌المللی، غذاهای سنتی و محلی خوشمزه‌ای تهیه می‌شود که در رستوران‌های آن سرو می‌شوند. استفاده از سبزیجات و گندم یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های آشپزی سبک ارمنستان است. همچنین کباب‌ها و غذاهای گوشتی نیز بخشی از غذاهای محلی این کشور محسوب می‌شوند. تعدادی از خوشمزه‌ترین و معروفترین غذاهای محلی ارمنستان را در این راهنمای سفر به ایروان ارمنستان برای شما معرفی کردیم تا در طول سفر به این کشور، تجربه شکم‌گردی لذت‌بخشی را داشته باشید.

  1. دلمه (Dolma/Tolma): این غذا که بی‌شک برای تمام ایرانیان شناخته شده‌است، از ترکیب گوشت چرخ کرده و مخلوطی از سبزیجات و برنج درست می‌شود که در در برگ تازه درخت انگور پیچیده می‌شود و البته با مواد دیگر نیز تهیه می‌شود. در ارمنستان معمولا این غذا را به همراه یک نوع ماست موسیر خاص به عنوان چاشنی سرو می‌کنند.
  2. چورچخلا (Churchkhela): یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین تنقلات محلی ارمنستان چورچخلا است که در کشور ترکیه به آن سوسیس گردویی می‌گویند. شکل آن درست شبیه به یک سوسیس بلند است و متشکل است از یک ردیف گردو که کنار همدیگر چیده شده‌اند و بعد از آن در آبمیوه غلیظ در طعم‌های مختلف خیس خورده‌اند و خشک شده‌اند.
  3. چولومبور آپور (Chulumbur apur): این غذا در واقع نوعی سوپ سنتی است که مواد اولیه آن شامل برنج و پیاز سرخ شده است و سس آن نیز از تخم مرغ و شیر تشکیل شده ‌است.
  4. گاتا (Gata): نوعی نان شیرین است که در شهرهای مختلف با چاشنی‌های مختلف و در اندازه‌های گوناگون درست می‌شود. اما شکل و شمایل مرسوم نان‌های گاتا ارمنستان به صورت گرد است که روی آن معمولا به سلیقه آشپز تزیین می‌شود.
  5. کباب لولا ارمنستان (Armenia Lule Kebab): یکی از مشهورترین غذاهای ارمنی لولا کباب است که خوردنش برای طرفداران و دوست‌داران کباب کوبیده می‌تواند بسیار دلچسب باشد. در دستور پخت اصلی این غذا از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود که به صورت چرخ شده و یا تکه‌های بسیار ریز خورد شده استفاده می‌شود. برای مزه‌دار و مرینیت کردن گوشت از مخلوط پیاز رنده شده و ادویه استفاده می‌شود. در برخی رستوران‌ها نیز این کباب با عنوان کباب لوله زغالی در منوی غذایی موجود است.
  6. پلو ارمنی (Armenia Rice Plif): پلو ارمنی از غذاهای محلی ارمنستان است که شباهت بسیاری به رشته پلوی ایرانی دارد. برای پخت این غذا برنج به همراه رشته‌های ورمیشل در آب مرغ به جوش می‌آیند و در نهایت بعد از آنکه مواد حسابی مزه دار شدند و آب مرغ هم تبخیر شد به مدت نیم ساعت دیگر پلورا دم می‌کنند.
  7. مانته (Mante): یکی از شناخته‌ شده‌ترین غذاهای ارمنی مانته است که به آن مانتی هم می‌گویند. این غذا از کوفته‌های گوشت کوچک که به همراه ماست موسیر و یا سس گوچه مزه‌دار شده درست می‌شود و سرو می‌شود. 

 

بهترین هتل‌ها و محل‌های اقامت در تور ارمنستان

 

بهترین هتل‌ها و محل‌های اقامت در تور ارمنستان

برای دیدن جاذبه‌های مختلف ارمنستان، نیازمند یک راهنمای سفر به ایروان ارمنستان دارید. اگر قصد سفر کوتاه به این کشور را دارید، می‌توانید با تورهای خارجی، حداکثر یک هفته را در آنجا سپری کنید. در این مدت، شهر ایروان که پایتخت ارمنستان است، بهترین مقصد برای بازدید است. بنابراین، برای اقامت خود، نیاز دارید که با بهترین هتل‌ها و مراکز اقامتی این شهر آشنا شوید. ما به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین هتل‌های ایروان را پیدا کنید و انتخاب مناسبی داشته باشید.

· هتل‌‌های لوکس ایروان

اگر به دنبال تجربه اقامتی لوکس در شهر ایروان هستید، حتما باید یکی از هتل‌های پنج ستاره یا چهار ستاره این شهر را انتخاب کنید. یکی از این هتل‌ها، گراند هتل ایروان است که دارای بیش از صد سال سابقه است و اتاق‌های آن در سبک کلاسیک طراحی شده است. مکان این هتل نیز بسیار محبوب است زیرا در نزدیکی بسیاری از جاذبه‌های دیدنی ایروان قرار دارد. هتل الکسندر لاکچری کالکشن ایروان نیز یک گزینه دیگر از هتل‌های پنج ستاره این شهر است که خدمات و امکانات فراوانی ارائه می‌دهد. رستوران بام این هتل نیز از جمله معروف‌ترین رستوران‌های شهر است.

یکی دیگر از هتل‌های معروف ایروان، هتل پنج ستاره رادیسون بلو ایروان است که ارائه دهنده خدمات بی‌نظیری است و چشم‌انداز زیبایی از کوه‌ها دارد. هتل هرازدان ایروان نیز یک گزینه لوکس است که موقعیت عالی وسط شهر را دارد و از لحاظ خدمات و امکانات نیز بسیار پذیرای رضایت میهمانان خود می‌باشد.

· هتل‌های مقرون به صرفه ایروان

در راهنمای سفر به ارمنستان ایروان باید به معرفی هتل‌های مقرون به صرفه بپردازیم. اگر انتظارات شما از یک مرکز اقامتی این است که علاوه بر امکانات ابتدایی، خدمات و امکانات دیگری نیز در دسترس باشد و همچنین هزینه اقامت در اتاق‌های آن برای شما مقرون به صرفه و مناسب باشد، پیشنهاد ما این است که به هتل‌های سه ستاره مراجعه کنید. در شهر ایروان، تعداد زیادی از این نوع هتل‌ها وجود دارد که از میان محبوب‌ترین‌ آنها می‌توان به هتل نور، هتل آرامازد، هتل رجینه و هتل آنابلابوتیک اشاره کرد. این هتل‌ها به لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز دسترسی آسانی به مناطق مختلف شهر ایروان دارند و خدمات و امکانات کافی را با هزینه‌ای منطقی برای شما فراهم می‌کنند.

در یک مطلب دیگر، ما به‌طور مفصل به معرفی هتل‌های ایروان و هزینه‌های آن‌ها پرداختیم. برای انتخاب تورهای خارجی سفر نوروزی، بهتر است ابتدا این مطلب را مطالعه کنید.

 

هتل‌های مقرون به صرفه ایروان

 

سخن آخر

در مطلب راهنمای سفر به ایروان ارمنستان شما را با هر آنچه که پیش از سفر به ایروان به عنوان شهری تاریخی و جذاب نیاز داشتید، آشنا کردیم. ایروان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان است که به دلیل فاصله کم، عدم نیاز به درخواست ویزا و جاذبه‌های متعدد مورد توجه واقع شده است. بسیاری از شما برای تعطیلات و سفر نوروزی به سراغ تورهای خارجی می‌روید. تور ارمنستان به دلیل فاصله کم و هزینه‌های مناسب و عدم نیاز به ویزا، از گزینه‌های مناسب برای شما است.

 

 

 

سوالات متداول

آیا برای سفر به ارمنستان ویزا لازم است؟

خیر. سفر توریستی به ارمنستان بدون نیاز به ویزا صورت می‌گیرد.

آیا سفر به ارمنستان به صورت زمینی نیز امکان‌پذیر است؟

تور ارمنستان به صورت زمینی نیز برگزار می‌شود. به دلیل نزدیکی این کشور به ایران، سفر زمینی با خودروی شخصی یا تورهای مسافرتی نیز امکان‌پذیر است.





1403/01/07

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن