بهترین زمان مسافرت به ارمنستان چه زمانی است؟

1403/01/28

ارمنستان کشوری زیبا با تاریخ و فرهنگ غنی است. جواهری در قلب قفقاز، که بین اروپا و آسیا واقع شده و دارای چشم اندازهای متنوعی از کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها و دریاچه‌ها است. ارمنستان یکی از قدیمی ترین تمدن‌های جهان است که قدمت آن به قرن نهم قبل از میلاد می‌رسد. همچنین اولین کشوری است که در قرن چهارم میلادی مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت. این کشور به خاطر کلیساها و صومعه‌های باستانی، فرش‌ها و سفال‌های رنگارنگ، غذاهای لذیذ، و موسیقی و ادبیاتش مشهور است. ارمنستان ملتی سرافراز و مقاوم است که در طول تاریخ خود بر چالش‌ها و سختی‌های بسیاری غلبه کرده است. کشوری که برای سنت‌ها و میراث خود ارزش قائل است، اما مدرنیته و نوآوری را نیز می‌پذیرد. ارمنستان مکانی است که با گرمی و مهمان نوازی از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کند و تجربه‌ای فراموش نشدنی از اکتشاف و ماجراجویی را به آنها ارائه می‌دهد.

 

موقعیت جغرافیایی ارمنستان

ارمنستان کشوری کوهستانی با ارتفاع متوسط ​​1850 متر از سطح دریا است. بیش از 47 درصد از ارمنستان از مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از 2000 متر تشکیل شده است. ارمنستان با پایتخت شهر ایروان، کشوری در منطقه ماوراء قفقاز، بین دریای سیاه و دریای خزر است که از شمال و شرق با گرجستان و آذربایجان و از جنوب و غرب با ایران و ترکیه همسایه است.کل قلمرو ارمنستان 29.8 کیلومتر مربع است.

این کشور دارای آب و هوای قاره ای مرتفع در شمال و نیمه گرمسیری در جنوب است. ارزیابی ایمنی سفر در ارمنستان بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد دارید فراتر از پایتخت، ایروان، جایی که شرایط جاده و مقررات محلی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد، سفر کنید. رطوبت کم با میانگین بارندگی سالانه 520 میلی لیتر است. این بسیار خوشایند است زیرا با باران‌های بی پایانی که شما را در اتاق هتل حبس می‌کند مواجه نخواهید شد. با میزان بارندگی کم و بیش از 300 روز آفتابی، هدیه ای برای گردشگرانی است که به دنبال یافتن بهترین زمان مسافرت به ارمنستان و امتحان کردن فعالیت‌های مختلف در طبیعت هستند.

 

بهترین زمان مسافرت به ارمنستان

برای موفقیت ‌آمیز بودن هر سفر، همیشه بهترین کار این است که یک برنامه سفر را با در نظر گرفتن فصلی که در آن سفر می‌کنید و آب و هوای مورد انتظار در این زمان تنظیم کنید. انتخاب زمان سفر به ارمنستان نیز به سلیقه افراد بستگی دارد. برخی از افراد به سرما اهمیتی نمی‌دهند یا نمی‌توانند دمای بالا را تحمل کنند و بالعکس. به همین دلیل برای احساس راحتی در طول سفر باید همه این عوامل را در نظر گرفت. در زیر قصد داریم راهنمای سفر به ارمنستان را با توجه به فصل و زمان مناسب در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه زمانی به ارمنستان سفر کنید.

ارمنستان آب و هوای قاره ای دارد و به جز چند ماه کاملاً خشک است یعنی باران زیادی نمی بارد. از سوی دیگر، زمستان‌ها طولانی و سرد است، زیرا ارمنستان کشوری بسیار کوهستانی است و این امر تأثیر زیادی بر آب و هوا دارد. هر چه بیشتر در طول سفر خود صعود کنید، دمای هوا پایین تر خواهد بود. بنابراین، چه زمانی باید به ارمنستان سفر کرد و در هر فصل چه سفرهایی توصیه می‌شود؟

 

بهترین زمان مسافرت به ارمنستان

مسافرت به ارمنستان در فصل بهار

تمام فصول ارمنستان زیبایی منحصر به فرد خود را دارند و هر کدام را بهترین زمان مسافرت به ارمنستان می‌کند. پس بیایید شگفتی‌های بهار را کشف کنیم. اگرچه اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه، بارش باران و یخبندان گاه به گاه به استقبال ما می‌آید، اما دمای هوا به تدریج به +10 تا +15 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. ایروان، با وجود بارش برف خفیف، همچنان دنج و پر جنب و جوش است. در اردیبهشت و به خصوص در خرداد ماه، می‌توانید دمای بالاتر و دلپذیرتری را تا 30+ انتظار داشته باشید. منظره درختانی که در مجموعه‌ای از رنگ‎های مسحورکننده شکوفا می‌شوند، مانند یک کارت پستال زیبا است. بنابراین برای کسانی که زیبایی طبیعت را دوست دارند، بهار بهترین زمان مسافرت به ارمنستان است.

تورهای گیاه شناسی در ارمنستان

فصل بهار بهترین زمان برای تورهای گیاه شناسی در ارمنستان است. این کشور دارای تنوع چشمگیر تقریباً 3200 گونه گیاهی است که تقریباً 126 گونه بومی هستند که منحصراً در مناطق خاصی رشد می‌کنند. در این میان، نمونه‌های قابل ‌توجهی از جمله روون ارمنی، زالزالک سوزانکلین، سالسولا تامامشیان و غیره را خواهید یافت.

تورهای گیاه شناسی در ارمنستان

تورهای پرنده نگری در ارمنستان

ارمنستان در سراسر مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و علاوه بر آن، این کشور زیستگاه گونه های بومی و منحصر به فرد خود است. حدود 350 گونه پرنده در ارمنستان ثبت شده است که 240 گونه از آنها در این کشور تکثیر می‌شوند. اردیبهشت و خرداد بهترین زمان مسافرت به ارمنستان برای تماشای پرندگان است.

روزهای شراب ایروان

برای علاقه مندان به شراب، روزهای شراب ایروان یک رویداد ضروری است که سنت‌های غنی شراب سازی ارمنستان را جشن می‌گیرد که بیش از 6000 سال می‌رسد. تاسیسات و مصنوعات تولید شراب مربوط به حدود 4000 سال قبل از میلاد در آنجا وجود دارد. امروزه کارخانه‌های شراب سازی ارمنستان به طور مداوم تولید شراب‌های استثنایی را که ارزش چشیدن دارند، بهبود می‌بخشند. ارمنستان میزبان 2 جشنواره اصلی شراب است: روزهای شراب ایروان در ماه می تا ژوئن و جشنواره شراب آرنی در ماه اکتبر در روستای آرنی.

عید پاک در ارمنستان یا سورب زاتیک

تاریخ عید پاک هر سال مانند همه کلیساها تغییر می‌کند. معمولاً اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت است. همه کلیساها مراسم عبادت عصر شنبه را برگزار می‌کنند و به دنبال آن مراسم عشای ربانی یکشنبه برای جشن رستاخیز عیسی مسیح برگزار می‌شود. عید پاک یک تعطیلات خانوادگی است غذاهای سنتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. پلو شیرین برنجی با میوه های خشک، کشمش و نان لواش نازک سنتی ارمنی سرو می‌شود، علاوه بر این، ماهی، تخم مرغ آب پز قرمز رنگ و مقدار زیادی سبزی محلی تازه و پخته شده با شراب قرمز که نماد خون عیسی مسیح است همراه است.

مسافرت به ارمنستان در فصل تابستان

تابستان گرم ترین فصل در ارمنستان است و دمای هوا در ایروان بین 30 تا 35 درجه سانتیگراد در روز است، در حالی که عصرها نسیم خنک و دلپذیری می‌وزد. این یک زمان آرامش بخش با خانواده است که تا نیمه شب در پارک‌ها و میادین قدم می‌زنند. بارها، کافه‌های روباز و کلوپ‌های جاز پر جنب و جوش مملو از مردمی هستند که از شب‌هایشان لذت می‌برند. ارمنستان به دلیل روزهای آفتابی، میزبان میوه‌های آبدار شیرین و سبزیجات خوش طعم است. تابستان بهترین زمان مسافرت به ارمنستان برای چشیدن زردآلوهای خوشمزه یا شرکت در جشنواره فیلم ارمنی زردآلو طلایی است که در تیر ماه در فصل زردآلو برگزار می‌شود.

شب موسیقی ایروان

شب موسیقی ایروان که هر ساله جشن گرفته می‌شود، کنسرتی در فضای باز با حضور موسیقیدانان مشهور ارمنی است. مهمان ویژه بین المللی که نامش برای غافلگیری مهمانان مخفی نگه داشته می‌شود. بسیاری از بارها غرفه های خود را با ارائه انواع کوکتل و نوشیدنی‌های دیگر برپا می‌کنند. اگر عاشق لذت بردن از کنسرت‌ در فضای باز با نوشیدنی مورد علاقه خود هستید، تابستان بهترین زمان مسافرت به ارمنستان است.

 

شب موسیقی ایروان

 

واردآور

وردآور یک جشن مذهبی است که در تیر ماه  (14 هفته پس از عید پاک) جشن گرفته می‌شود. مراسم عشای ربانی یکشنبه در تمام کلیساهای کشور به مناسبت تغییر شکل عیسی مسیح برگزار می‌شود. مردم در هر سنی در یک سنت سرگرم کننده شرکت می‌کنند که همدیگر را با بازیگوشی در آب خیس می‌کنند. هرکسی که در خیابان قدم می‌زند می‌تواند درگیر این جشن شود و سر تا پا خیس شود. اگر شادی جشنواره توماتینا را در اسپانیا تجربه کرده اید و آن را دوست داشته اید، وارداور در ارمنستان مطمئنا شما را مجذوب خود خواهد کرد و روز جشن آن را به بهترین زمان مسافرت به ارمنستان برای شما تبدیل می‌کند.

فعالیت های خارج از شهر

تابستان فرصتی فوق ‌العاده برای پیاده ‌روی و کمپینگ در کوه‌های بیش از ۳۰۰۰ متر ارتفاع ارمنستان، جایی که برف معمولاً در اواسط تیر ماه آب می‌شود، ارائه می‌کند. می‌توانید با موتور، دوچرخه کوهستان، ماشین 4WD یا پیاده از کوه‌های آرام با مناظر زیبا، دریاچه‌ها و جنگل‌ها لذت ببرید. برای تجربه ای هیجان انگیز، پاراگلایدر را در ارمنستان در نظر بگیرید، جایی که می‌توانید با یک مربی پشت سر هم پرواز کنید و از منظره و زیبایی طبیعت لذت ببرید.

فعالیت های خارج از شهر در سفر به ارمنستان

فعالیت های آبی

در سال‌های اخیر فعالیت‌های آبی زیادی در ارمنستان معرفی شده است. دریاچه سوان که در ارتفاع 1900 متری از دریا قرار دارد، بزرگترین دریاچه ارمنستان است. اگر با شنا در آب با دمای 18 تا 21 درجه سانتیگراد راحت هستید، دریاچه سوان مقصد مناسبی برای شما خواهد بود، اما مطمئن شوید که یک کرم ضد آفتاب خوب با SPF 50+ داشته باشید. کایاک سواری، پارو سواری، کایت برد، غواصی، موج سواری و قایق موتوری در این دریاچه ارائه می‌شود. رفتینگ رودخانه ای در منطقه لری سازماندهی شده است، که به طور خاص بر روی رودخانه دبد برگزار می‌شود. بنابراین اگر عاشق ماجراجویی هستید، بهترین زمان مسافرت به ارمنستان تابستان است، زیرا طیف وسیعی از فعالیت‌های آبی تضمین می‌کند که هرگز در اینجا خسته نخواهید شد. همچنین شما می‌توانید تجریه شرکت در جشن اب ارمنستان را نیز بدست آورید.

مسافرت به ارمنستان در فصل پاییز

ماه شهریور هوا هنوز کمی گرم است اما بسیار کمتر از ماه‌های تیر و مرداد. علاوه بر این، کاملاً خشک است و تقریباً بارانی نیست که بتواند تعطیلات یا هر سفری را که ممکن است برنامه ریزی کرده باشید خراب کند. دما در ماه مهر کمی بیشتر کاهش می‌یابد تا اینکه به 20 درجه در روز می‌رسد که دمای مناسبی برای سفر در سراسر کشور است. تنها چیزی که باید در نظر داشت این است که باران زیاد است، کم و بیش مانند ماه فروردین. آبان یک ماه خشک و با کاهش دما است که به تدریج به سمت زمستان سخت ارمنستان پیش می‌رود. اگر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی به ارمنستان سفر کنید، پاییز بهترین زمان مسافرت به ارمنستان است.

مسافرت به ارمنستان در فصل پاییز

روز استقلال ارمنستان

در 21 سپتامبر، ارمنستان روز استقلال را با کنسرت‌های زیادی در ایروان جشن می‌گیرد. رویداد اصلی در میدان جمهوری و پس از آن یک آتش بازی خیره کننده اتفاق می‌افتد. اولین آخر هفته اکتبر سالروز تولد دوباره ایروان با کنسرت، آتش بازی و جشنواره بالون هوایی است. ده ها بالون هوایی بر فراز شهر پرواز می‌کنند و امکان سوار شدن در یکی از آنها وجود دارد.

جشنواره شراب آرنی

جشنواره شراب آرنی هر ساله در روستای آرنی برگزار می‌شود و آن را به رویدادی مورد انتظار برای دوستداران شراب تبدیل می‌کند. همه شراب ‌سازی‌ها با غرفه‌های خود در جشنواره شرکت می‌کنند، در حالی که مردم محلی آرنی و روستاهای اطراف شراب‌های خانگی، میوه‌های خشک، پنیرها و غذاهای مختلف خود را به نمایش می‌گذارند. شرکت کنندگان می‌توانند در کلاس‌های رقص ملی ارمنستان شرکت کنند، به موسیقی گوش دهند، با مردم محلی گپ بزنند، شراب بچشند و از فضای جشن لذت ببرند.

مسافرت به ارمنستان در فصل زمستان

زمستان‌های برفی در ارمنستان با تقویم، از اواخر آذر ماه  شروع می‌شود و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد. با این حال، کوه‌های بلند که به بیش از 3000 متر می‌رسد، دامنه های برفی خود را تا اواسط اردیبهشت ماه نگه می‌دارند و اسکی بازان را خوشحال می‎کنند.

زمستان‌های ارمنستان معمولاً خشک و با دمای بین 5+ تا 10- است. از سوی دیگر، مناطقی که در فاصله یک ساعتی از ایروان قرار دارند، می‌توانند سردی وحشتناکی داشته باشند و تا 20- درجه سانتیگراد با بارش زیاد برف همراه باشد. بنابراین اگر می‌خواهید برف را در ارمنستان تجربه کنید، بهتر است آب و هوای تساغکادزور یا آپاران را که هر دو، دو پیست اسکی در نزدیکی آن قرار دارند، بررسی کنید. دو پیست اسکی کوهستانی در ارمنستان وجود دارد، Tsaghkadzor و پیست جدید Myler.

مسافرت به ارمنستان در فصل زمستان

اسکی کوهستان و اسنوبورد در ارمنستان

از ژانویه، استراحتگاه‌های اسکی معمولاً مقدار مناسبی برف در مسیرهای خود برای اسکی کوهستانی و اسنوبورد ارائه می‌کنند. اگر می‌خواهید این ورزش‌های زمستانی را تجربه کنید، می‌توانید بر اساس اطلاعات ارائه شده در زیر، بین تساغکادزور و مایلر یکی را انتخاب کنید:

  • پیست تساغکادزور: دارای 30 کیلومتر پیست است که توسط 3 تله اسکی خدمت رسانی می‌شود. ارتفاع اسکی از 1970 تا 2819 متغیر است Tsakhkadzor زیرساخت‌های توسعه یافته‌ای با هتل‌ها، مهمانخانه ها، کافه ها و رستوران‌ها ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد در استراحتگاه بمانید و در سفر از ایروان در زمان خود صرفه جویی کنید.
  • پیست مایلر: از سوی دیگر، مایلر یک پیست اسکی تازه افتتاح شده است. در مجموع 92 کیلومتر مسیر مناسب برای تمام سطوح ارائه می‌دهد. برنامه ریزی برای 16 تله اسکی از جمله تله کابین سریع و چهار صندلی وجود دارد، اما در حال حاضر تنها 1 تله کابین فعال است. این اقامتگاه برنامه هایی برای داشتن دهکده ای از هتل‌ها دارد، اما ساخت و ساز در حال انجام است. بنابراین اگر مایلر را انتخاب کردید، باید در ایروان یا هتل دیگری در نزدیکی آن بمانید زیرا اقامتگاه در محل هنوز در دسترس نیست.

فری راید و هلی اسکی در ارمنستان

از مارس تا مه که پیست‌های آراگاتس برای اسکی ایده آل هستند، از اسکی بازان Freeride استقبال می‌شود. می‌توانید از برف تازه و مسیرهای ردیابی نشده لذت ببرید و هلی اسکی برای گروه های سازمان یافته در دسترس است. بنابراین اگر یک اسکی باز مجرب هستید، مارس تا مه بهترین زمان مسافرت به ارمنستان برای شماست.  

در خاتمه، اگر یک سوارکار آزاد با تجربه یا یک اسکی‌ باز مشتاق در کوهستان هستید، یا تازه شروع به اسکی کرده‌اید و هنوز نمی‌دانید که آیا ارمنستان ارزش بازدید دارد یا خیر، اجازه دهید یک واقعیت ساده برای پاسخ به این سؤال به شما ارائه دهم در سال‌های اخیر، آلپ به دلیل تغییرات آب و هوایی از برف مصنوعی استفاده می‌شود، در حالی که برف در ارمنستان کاملا طبیعی و برای اسکی عالی است. 

فری راید و هلی اسکی در ارمنستان

سخن آخر

ارمنستان کشوری است که هر چهار فصل را تجربه می‌کند. ماجراهای متعددی را به مسافران ارائه می‌دهد، طبیعت زیبا، غذاهای خوشمزه، جشنواره های شاد، فضایی معتبر و رویدادهای فرهنگی در کلاس بین المللی. نکته بسیار مهمی که هرگز در بالا ذکر نشده است مهمان نوازی ارمنی است. همیشه افراد صمیمی پیدا خواهید کرد که مشتاق کمک به شما هستند: به هر سوالی پاسخ می‌دهند، مسیرها را به مکانی که می‌خواهید برسید نشان می‌دهند. می‌توان اضافه کرد که دعوت‌های خودجوش به منازل، سرو میز قهوه، شیرینی یا هر چیزی که مردم در یک لحظه خاص دارند، مخصوصاً در مناطق روستایی، خاطره‌ انگیزترین تجربه را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. از این رو، بسته به ترجیحات، می‌توانید بهترین زمان مسافرت به ارمنستان را پیدا کنید، زیرا مانند نزدیک‌ترین دوست خود با شما رفتار می‌شود و احساس می‌کنید که در خانه خود هستید. در وبلاگ گردشگری آرمه سیر آریا می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص سفر به ارمنستان را به دست بیاورید. 

 

 

سوالات متداول

بهترین زمان مسافرت به ارمنستان چه زمانی است؟

بهترین زمان مسافرت به ارمنستان برای گشت و گذار عمومی و تور در فصل بهار و پاییز است. بهار گل‌های وحشی را در بهترین حالت خود می‌بیند، مناظر سرسبزتر است و پاییز (از جمله ایروان) هنوز گرمای طاقت فرسایی ندارد، هرچند ممکن است طوفانی باشد.

سفر به ارمنستان ارزان است یا گران؟

ارمنستان در مقایسه با کشورهای اروپایی، روسیه، آمریکا و غیره نسبتاً ارزان است.

آیا بدون ویزا می توان از ارمنستان دیدن کرد؟

برای ورود، یک خارجی باید پاسپورت معتبر، ویزای ورود یا مدرکی از وضعیت اقامت داشته باشد، مگر اینکه قوانین ارمنستان یا توافقنامه های بین المللی هیچ رویه دیگری را تعریف نکرده باشند.





1403/01/28

بحث و تبادل نظر
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
رد کردن